CIVILIZĀCIJAS PRINCIPI
Ievads
Tā kā šeit aprakstītās civilizācijas mērķis ir atbrīvot cilvēku,
aprakstītos principus varētu saukt arī par brīvības principiem. Saistībā
ar civilizāciju grāmatā ir aprakstīti ideālas valsts uzbūves un darbības
principi. Kaut arī ne visi lasītāji ir tieši saistīti ar valsts pārvaldi,
no visiem tiek gaidīts, ka viņi kļūs par pilnvērtīgiem cilvēkiem,
sabiedrības locakļiem, un ar ģenētisko materiālu vien tam nepietiek.
Svarīgāka par iedzimtību ir izglītība jeb kultūra, jeb cilvēka
iekšējā pasaule, kas viņu atšķir no divkājaina dzīvnieka.
Kas ir valsts? Kā atjaunot valsti? Valsts pamatfunkcija ir nodrošināt
ikvienam darbu, un tikai no tās tiek atvasinātas visas pārējās. Labu
darbu, kas ir interesants, attīstošs, gandarījumu nesošs, pašam pa spēkam
un citiem vajadzīgs. Labs darbs nav pārāk grūts un pilnībā apmierina
cilvēka materiālās vajadzības. Daži uzskata, ka mūsdienās valsts
institūcija īsti nepilda savas funkcijas, bet paši savējās arī nepilda.
Lai pastāvētu cilvēku sabiedrība, nepieciešams kāds, kas tajā
iesaistās.
Kas ir darbs? Kas ir pienākums? No kā sastāv cilvēku sabiedrība, kādus
mērķus tā sasniedz, kā un kāpēc tā strādā? Tas šajā grāmatā ir
aprakstīts, īsi un skaidri. Visiem ir tiesības uz labu darbu un brīvību,
tās ir cilvēka galvenās (pat vienīgās!) tiesības, un tās ir arī viņa
pienākums. Tālāk tas būs aprakstīts sīkāk. Izpildot savu pienākumu,
cilvēks saņem visu, kas viņam nepieciešams. Dzīve ir vienkārša tiem, kas
to paši nesarežģī.
Grāmatā aprakstīto civilizāciju sauc varnāšrama, jo tā analizē
cilvēku darbību un īpašības, iedalot tos profesionālajās grupās (varna)
un sociālajās grupās (āšrama). Varnāšrama veidojas ap četriem
principiem jeb īpašībām (tīrība, līdzjūtība,
askētisms un pašpietiekamība). Sistēma, kas uz tiem
nebalstās, NAV varnāšrama, pat, ja tur figurē tādas pat profesionālās un
sociālās grupas (brāhamani, sanjāsī u.c.). Pretstats varnāšramai ir
kastu sistēma, kurā tiek apspiesta cilvēka patiesā daba un brīvība.
Varnāšrama ir mūžsena, bet dažādos laikos un vietās tā izkropļojas.
Civilizācijas principi nekad nemainās, mainās tikai cilvēku vēlme un
spēja tiem sekot.
Traucēkļi darbam un brīvībai ir šaubas, neziņa un bailes. Šaubas ir
apziņas parazīti, kas neļauj cilvēkam izpaust savu talantu. Talants ir dots
ikvienam cilvēkam, tā ir Dieva dāvana, bet tāda, kas varbūt vēl
jāatklāj. Bailes rodas, novēršoties no savas dabiskās vides un
pievēršoties surogātiem jeb Dieva aizvietotājiem. Visus šos traucēkļus
viegli var uzveikt ar patiesām zināšanām. Labākas par teorētiskām
(vispārīgām) ir praktiskas (konkrētas) zināšanas, kas ir pielietojamas,
pārbaudāmas, un uzreiz dod lielisku rezultātu. Līdzeklis, ar kuru valsts
nodrošina darbu un brīvību, pirmām kārtām, ir izglītības sistēma.
Izpētot attiecīgās īpašības, atklāsies, ka valsts pārvaldes aparāts
var nodrošināt darbu, bet ne brīvību un pilvērtīgu izglītību, tāpēc
ideālā valstī pārvaldes aparāts ir atkarīgs no izglītības sistēmas.
Bez kvalificētiem skolotājiem izveidojas tāda situācija kā Latvijā, kur
tas ir ačgārni. Civilizācija sākas ar skolotājiem (kas nodrošina
garīgās iespējas) un govju aizsardzību (kas nodrošina materiālās
iespējas, bet netiks šeit sīki analizēta).
Atšķirībā no daļējām realizācijām, dievišķā varnāšrama, par kuru grāmatā runa,
pieradina cilvēkus pie Dieva un
pamazām ielaiž viņus Dieva sabiedrībā. Dievs ir visa skaistuma, spēka,
bagātības, gudrības, slavas un brīvības avots. Ienākot sabiedrībā
Dievam, līdz ar viņu ienāk arī visas šīs varenības. Uz zemes
pilnvērtīga varnāšrama pastāvēja pirms 5000 gadiem. Civilizāciju nav
radījuši ne cilvēki, ne mērkaķi. To ir radījis Dievs savām vajadzībām.
Patiesībā viņam nekas netrūkst, jo visas Dieva vēlmes automātiski
piepildās — tāds ir esamības mehānisms —, bet viņš ir sociāla būtne
un mīl izklaidēties, tāpēc pastāv cilvēku sabiedrība kā viņa
līdzgaitnieki, ar ko veidot attiecības. Dievs var visu pilnībā kontrolēt,
bet Viņš ļauj brīvi izvēlēties savu personību katram pašam, jo izklaide
balstās uz daudzveidību. Tāpēc cilvēki visi ir dažādi. Attiecības starp
cilvēkiem ir laimes avots. Cilvēks, kas neattīsta savu unikālo individuālo
personību, patiesībā nepilda pienākumu.
Kā atklāt savu unikālo individuālo personību?
Unikālas spējas ir ikvienam cilvēkam, bet, lai tās izpaustu, ir nepieciešamas zināšanas un mērķtiecīga prakse.
Tas pats sākotnējais faktors, kas radīja cilvēku, kas viņu joprojām uztur
un māca, dod cilvēkam zināšanas arī par kārtību savā pasaulē. Dieva
zināšanas cilvēkam ir pieejamas no svētajiem rakstiem un svētajām
personībām, kam ar Dievu ir personiskas attiecības. Grāmata balstās uz
Dieva zināšanām (sanskritā — vēda), pārformulējot tās atbilstoši
mūsu laikam un apstākļiem. Cilvēku sabiedrību, kas balstās uz Dieva
zināšanām, sauc arī par vēdisku sabiedrību jeb civilizāciju.
Svarīgāko grāmatā izmantoto vārdu nozīmes ir dotas glosārijā (skaidrojošajā vārdnīcā) 14. nodaļā.
To ieteicams izlasīt pilnībā, vai nu atsevišķi, vai paralēli ar pamattekstu.
Liekulīgi cilvēki bieži maina vārdu nozīmi, tāpēc tās nepieciešams fiksēt, lai saglabātu teksta jēgu.
Kursīvā izcelto vārdu nozīme ir definēta 14. nodaļā,
piemēram, pastāvība nav tas pats, kas parastā pastāvība. Ērtākai
lietošanai, saīsināta terminu vārdnīca ir pievienota ieliktnī.
12. nodaļā ir iekļauti citētie panti no svētajiem rakstiem.
Nodaļas sākumā ir skaidrojums par izmantoto sanskrita pierakstu.
Tekstā norādes uz citātiem ir dotas iekavās aiz attiecīgajiem apgalvojumiem.
Pats apgalvojums ir iekļauts arī grāmatas tekstā,
tāpēc lasot nav nepieciešams pārslēgties,
un 12. nodaļu ar pantiem, tulkojumiem un komentāriem var izlasīt pēc tam, salīdzināšanai. Citiem vārdiem, grāmatu
paredzēts lasīt visu pēc kārtas, no vāka līdz vākam.
Kā atrast savu vietu pasaulē?
Dzīvās būtnes ir iemiesotas materiālajos ķermeņos, tāpēc nejūtas
pilnībā brīvas. Šī grāmata ir paredzēta cilvēkiem, kas sevi uzskata par
ķermeni. Pareizi lietojot ķermeni, brīvība būtiski pieaug, un cilvēks
patiešām atdzīvojas. Te ir apkopotas un izskaidrotas zināšanas, kas ļauj
detalizēti atšifrēt "savu dabu", "savu vietu" un "savus pienākumus",
saskaņā ar materiālās pasaules īpašībām. Pilnīga brīvība ir
augstākais mērķis, ko sniedz tieši civilizācija. Aiz brīvības sākas
mīlestība, bet tai šajā grāmatā mēs pieskarsimies tikai nedaudz.
Cilvēku, kas pārzina civilizācijas principus, ir ļoti grūti piemuļķot,
un pats viņš būs labs kolēģis, ģimenes loceklis, skolotājs vai
vadītājs. Cerams, ka šī grāmata būtiski paplašinās Jūsu iespēju
robežas.
Daži secinājumi ir autora iegūti, apmeklējot seminārus, diskutējot ar
svētām personībām, meditējot un analizējot Dieva dotos principus. Lai
labāk izceltu būtisko, mazāk svarīgas detaļas daudzviet ir izlaistas. Viss
ģeniālais ir vienkāršs. Ja cilvēku "pārbaro" ar informāciju, viņš to
vairs pārstāj uztvert, var pazaudēt kopainu un sākt jaukt detaļas ar
būtisko. Grāmata ir ļoti koncentrēta. To var izlasīt ātri, un tā ir
pietiekami maza, lai to varētu izlasīt ikviens, un atliktu vairāk laika
pārdomām. Tomēr, mērķauditorija ir gudrākie. Grāmata aptver arī
ezoteriskas tēmas un pārdomas ir tiešām nepieciešamas. Dziļākai satura
izpratnei var izmantot sekojošu jogas metodi — uzdot sevi interesējošos
jautājumus Dievam un pēc kāda laika saņemt atbildi. Svētie raksti, tādi
kā Bhagavad-gīta un Šrīmad-Bhāgavatam, ir dzīvi un reaģē uz lasītāja
jautājumiem ne tika caur grāmatas lappusēm, bet arī dzīvē.
Cerams, ka vēlāk tiks izveidota grāmata par varnāšramu ar daudziem
piemēriem un skaidrojumiem plašam lasītāju lokam, bet pagaidām tas
izrādījās nepraktiski, jo būtiskās domas pazustu pārlieku garos
skaidrojumos. Autora mērķis bija pēc iespējas ātrāk izplatīt
pamatzināšanas, lai nekavējoties palīdzētu cilvēkiem, kas šaubās par
dzīves jēgu. Četrus pamatprincipus nav grūti iegaumēt. Zinot tos, daudzi
citi civilizācijas aspekti izriet kā loģiski secinājumi. Dažas
koncepcijas, tādas kā pasaules uzbūve, ir pelnījušas atsevišķu grāmatu,
un detalizēti šeit izskaidrotas netiek. Nesaprotamās vietas pirmajā
lasījumā var izlaist, un atgriezties pie tām pēc papildu materiāla
izpētes.